FAQ PIT-38 na początek sezonu od Waszego
https://kalkulatorgieldowy.plKiedy w ogóle można składać PIT-38 za rok 2025?15.02.2026-30.04.2026
Kiedy polscy brokerzy wysyłają PIT-8C?Do Urzędu Skarbowego do końca stycznia. Do klientów do końca lutego. Jeśli nic nie zrobisz to PIT-38 uzupełniony o dane z PIT-8C będzie automatycznie wysłany na koniec kwietnia.
Kto nie wysyła PIT-8C?Wyłącznie brokerzy z Polski wystawiają PIT-8C. Dla wszystkich pozostałych (np.
#etoro #binance #revolut #degiro #ibkr #interactivebrokers ) należy przygotować wyliczenia samodzielnie lub z narzędziami i wpisać do odpowiednich pól na PIT-38 (osobne od PIT-8C).
Co to jest PIT-8C?Dokument ten zawiera wartości podatkowe z obrotu akcjami, funduszami i innymi instrumentami jak np. CFD. Dokument ten NIE zawiera wartości dla dywidend zagranicznych.
PIT-8C a PIT-38?Na podstawie PIT-8C uzupełnia się w PIT-38 pola 20 i 21. Jeśli posiadasz więcej niż jeden PIT-8C, wartości te sumujesz w tych polach. Analogicznie jest dla brokerów zagranicznych. Ostatecznie wszystkie wartości są sumowane.
Co z dywidendami?Dywidendy od spółek polskich nie są wykazywane w PIT-38, ponieważ należny podatek został już pobrany. Z dywidend spółek zagranicznych nawet tych z GPW należy się rozliczyć na PIT-38 podając wartości podatku należnego oraz podatku zapłaconego po uwzględnieniu umów międzynarodowych.
Podatki z Akcji vs Dywidend vs Kryptowalut?Są to osobne podatki na podstawie oddzielnych przepisów. Wartości z nich nie łączą się a więc np. strata z akcji nie obniża podatku z kryptowalut.
Kryptowaluty vs Akcje?Błędnym jest podatkowe traktowanie kryptowalut jak akcji. W przypadku kryptowalut koszty powstają natychmiast w momencie wymiany FIAT(np. PLN) na kryptowalutę, nie musi dość do "zamknięcia pozycji". Natomiast każda wymiana Kryto->FIAT to przychód.
Niewykorzystane koszty kryptowalutowe przechodzą w 100% na kolejny rok.
Kiedy w ogóle powstaje obowiązek podatkowy?Każda operacja typu sprzedaż akcji, zamknięcie pozycji CFD, wypłata dywidendy zagranicznej, kupno lub sprzedaż kryptowaluty powoduje obowiązek złożenia PIT-38. Jeśli przez cały rok podatkowy 2025 nie otrzymano dywidend ani nie dokonano wymienionych operacji, nie trzeba składać PIT-38 za wyjątkiem przeniesienia kosztów z kryptowalut z lat poprzednich.
Czy wypłata środków z rachunku brokera ma znaczenie?Nie, nie ma ona znaczenia.
Rok podatkowy a kalendarzowy?Dla akcji, ETF, Opcji występują cykle rozliczeniowe T+1/T+2 przez co np. sprzedaż akcji 31 grudnia 2025 przypada już na rok podatkowy 2026 i nie jest ona rozliczana za rok 2025.
Czy muszę składać PIT-38 przy stracie?Tak i stoi to jasno w przepisach. Niezależnie od tego jeśli chcemy tą stratę odliczyć w kolejnych latach to musimy mieć złożoną deklarację.
Skąd Urząd Skarbowy się dowie, że inwestowałem u egzotycznego brokera?
Obecnie niemal niemożliwe jest inwestowanie bez KYC natomiast niemalże wszyscy brokerzy są zobowiązani do raportowania do CRS lub pochodnych systemów, z których czerpie informacje Urząd Skarbowy. Z doświadczenia wiemy, że US ma informacje o dużych i małych brokerach.
Zagraniczny broker daje raport, czy mogę go przenieść do PIT-38?Prawie nigdy nie. Wartości z podsumowań brokerów zazwyczaj są sumaryczną wartością w walucie obcej, która nie ma nic wspólnego z polskim prawem podatkowym. Na podstawie operacji szczątkowych można za to wyliczyć prawidłowe wartości.
A IKE i IKZE?Wyłączając sytuację wypłaty środków nie składa się żadnych deklaracji. Strata na IKE nie pomniejsza dochodu ze zwykłego rachunku.
Czy istnieją ulgi?Nie. Można za to odliczyć udokumentowaną stratę z 5 ostatnich lat dla akcji. W przypadku kryptowalut można też odliczyć niewykorzystane koszty bez limitu czasowego, o ile były zadeklarowane.
Czy mogę rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?Nie. PIT-38 należy złożyć z osobna.
#kalkulatorgieldowy #gielda #pit38