benwatkins 2025-06-18 09:26:25 +0
#giedla #ikze

Czy ktoś mnie wyprowadzi z błędu myślowego, czy właśnie odkryłem optymalizację podatkową xDD
Otóż załóżmy że wpłacamy na ikze 10k i mamy dochodu 100k, więc odliczamy sobie od podatku 12% -> 1200zł pomniejszamy podatek
I w następnym roku wypłacamy te 10k pomniejszone o zryczałtowany podatek 10% -> 1000zł
Wychodzi że na samej tej operacji "za darmo" zyskujemy 2%, już nie wspomnę o tym jak wpadamy w II próg podatkowy wtedy "zyski" są ogromne.
Ktoś potwierdzi moją teorię, lub wytknie błędy w rozumowaniu?
nieustawne_lustro 2025-06-18 10:32:15 +1
@benwatkins: ryczałt jest tylko jeżeli wypłacasz po osiągnięciu odpowiedniego wieku, w innym przypadku cała kwota z IKZE liczona jest po prostu jako przychód za dany rok.
nieustawne_lustro 2025-06-18 09:43:47 +0
w następnym roku wypłacamy te 10k pomniejszone o zryczałtowany podatek 10%

@benwatkins: wypłata z ikze jest rozliczana w skali podatkowej, czyli 12% lub co bardziej prawdopodobne przy wypłacie większej sumy - 32%.
benwatkins [OP] 2025-06-18 09:52:18 +0
@nieustawne_lustro:
Środki wypłacane po zakończeniu oszczędzania na IKZE, niezależnie od formy wypłaty (jednorazowa albo w ratach) będą opodatkowane podatkiem zryczałtowanym w stawce 10%.

Czyli nie dość że zapłacił bym ryczałt 10% to jeszcze z powrotem doliczyło by mi się to zysku z dochodowego? W sumie ma to sens
OsSikorskiego 2025-06-18 20:27:21 +0
:
Środki wypłacane po zakończeniu oszczędzania na IKZE, niezależnie od formy wypłaty (jednorazowa albo w ratach) będą opodatkowane podatkiem zryczałtowanym w stawce 10%.
Czyli nie dość że zapłacił bym ryczałt 10% to jeszcze z powrotem doliczyło by mi się to zysku z dochodowego?

@benwatkins: mylisz dwie rzeczy tu. Likwidacja IKZE przed 65 rokiem życia wiąże się z tym, że ryczałtu nie płacisz, ale całość wchodzi jako dochód z innych źródeł na skalę podatkową.
A że wchodzi jako dochód i nie ma tam już kosztów, to od tego co wypłacasz jest według skali podatkowej między 0 a 32% potrącane później w rozliczeniu rocznym.
10% ryczałt jest tylko jak dojdziesz do 65 roku życia i wpłacałeś na IKZE kasę co najmniej przez 5 różnych lat.
benwatkins [OP] 2025-06-18 21:02:58 +0
@OsSikorskiego Ok, dzięki za wyjasnienie. Wychodzi z tego, że tylko ike się opłaci jako wypłata przed emerytura, bo tam faktycznie odraczasz podatek belki aż do czasu wyplaty.