#gielda #podatki
W tym roku postanowiłem się pobawić trochę na giełdzie, żeby zobaczyć od środka jak to działa. Założyłem konto maklerskie ING
Na początku stycznia kupiłem sobie 400 akcji jednej spółki za ~25 zł. Ostatnio je sprzedałem po ~30zl.
W różnych podcastach czy blogach dostawałem informacje, że biuro maklerskie od razu pobiera podatek belki. A w moim przypadku po sprzedaży na konto maklerskie dostałem całą kwotę (kurs sprzedaży x ilość akcji).
Jak to w końcu jest z tym podatkiem? Kiedy jest to pobierane?
W tym roku postanowiłem się pobawić trochę na giełdzie, żeby zobaczyć od środka jak to działa. Założyłem konto maklerskie ING
Na początku stycznia kupiłem sobie 400 akcji jednej spółki za ~25 zł. Ostatnio je sprzedałem po ~30zl.
W różnych podcastach czy blogach dostawałem informacje, że biuro maklerskie od razu pobiera podatek belki. A w moim przypadku po sprzedaży na konto maklerskie dostałem całą kwotę (kurs sprzedaży x ilość akcji).
Jak to w końcu jest z tym podatkiem? Kiedy jest to pobierane?
m.....n
2024-02-28 06:55:03
+21
@mdk007: biuro pobiera podatek belki przy dywidendzie, a nie przy sprzedaży akcji.
Przy zwykłym obrocie płacisz PIT za cały rok. Dostajesz pit od maklera i musisz go rozliczyć (mam xtb, to oni automatycznie wysyłają do e-pitu).
Przy zwykłym obrocie płacisz PIT za cały rok. Dostajesz pit od maklera i musisz go rozliczyć (mam xtb, to oni automatycznie wysyłają do e-pitu).
jestemtunew
2024-02-28 09:24:43
+2
@mdk007 spokojnie. Do konca roku daleko. Podatku nie bedziesz zaraz mial do zaplaty
timek1119
2024-02-28 07:15:19
+1
@mdk007: Tak, w przyszłym roku ING prześle ci PIT-8C, na podstawie którego złożysz do Urzędu Skarbowego PIT-38
mdk007
[OP]
2024-02-28 07:09:27
+0
@macan @Talarsson
Ahh czyli w następnym roku biuro mi wystawi papier ile mam tego podatku zapłacić czy będę musiał sobie to sam policzyć?
Ahh czyli w następnym roku biuro mi wystawi papier ile mam tego podatku zapłacić czy będę musiał sobie to sam policzyć?
julian351
2024-02-28 10:44:21
+0
@mdk007: Makler pobiera od razu podatek od dywidendy, zysk z akcji to Twoja odpowiedzialność, ale przygotują Ci PITa. Pamiętaj żeby realizować straty przed końcem roku - 2 dni przed ostatnią sesją w roku, bo transakcje giełdowe rozlicza się 2 dni po ich zawarciu.
OsSikorskiego
2024-02-29 07:04:09
+0
biuro mi wystawi papier ile mam tego podatku zapłacić czy będę musiał sobie to sam policzyć?
@mdk007: biuro nie wie czy masz rachunki gdzie indziej i czy tam nie jedziesz na stracie. Stąd nie policzy Ci samo podatku.
Ale już w pit 38 Ci wyjdzie. 19% od zysku